Inuitbloggen

Mindre teknik – mer verksamhetsnytta

5 sätt som analys av ITSM-nyckeltal förbättrar din IT-tjänsteleverans

Posted by Erik Tjärnqvist

2017-feb-17 11:49:52

Under de senaste åren har IT Service Management (ITSM) blivit en allt viktigare pusselbit för organisationers IT-strategi. Organisationer söker ständigt nya sätt att förbättra sina IT-tjänsteleveranser och sin effektivitet via bättre ITSM-processer. Detta ökar betydelsen av att spåra och mäta kritiska nyckeltal.

Läs mer Go to top

Topics: IT-support, Helpdesk, IT-strategi

8 bra KPI:er för din servicedesk

Posted by Markus Arvidsson

2016-apr-15 09:48:06

För att mäta hur bra din servicedesk presterar behöver du mäta det som är viktigast för din verksamhet. Jag syftar då på KPI:er (Key Perfomance Indicator), men vilka skall du använda och vilka hjälper dig att mäta utvecklingen över tid?
Läs mer Go to top

Topics: IT-support, Helpdesk

Sex steg för att implementera Change Management

Posted by Mathias Karlsson

2016-jan-29 13:19:50

Det är två vitt skilda saker att läsa om hur man implementerar Change enligt ITIL och en annan att verkligen utföra det. Man måste vara medveten om vilka hinder som ligger framför en. Sådant går inte att läsa om i en bok. Därför säger vi att man måste se praktisk på en Change-implementation.

Läs mer Go to top

Topics: IT-support, Helpdesk

Så lyckas du med CMDB-implementationen

Posted by Markus Arvidsson

2015-dec-03 09:30:00

Att implementera CMDB i en organisation kan vara en stor utmaning. Maljeev Rafi,
Technical Manager ServiceDesk Plus på ManageEngine, ger oss de bästa tipsen
för att lyckas.

Läs mer Go to top

Topics: ManageEngine, IT-support, Helpdesk

Ökad lönsamhet med Knowledge Centered Support (KCS)

Posted by Markus Arvidsson

2015-nov-20 13:12:00

Jobbar du i en supportorganisation eller kanske till och med leder arbetet så vet du att det är utmanande att utnyttja den kunskap som finns i organisationen på ett effektivt sätt.  Kunskapsdatabasen spelar ofta en viktig roll i att sprida kunskap men att hålla den uppdaterad så att informationen stämmer kan vara en utmaning. Samma sak gäller om ni har en självbetjäningsportal. Det är då Knowledge Centered Support (KCS) kommer in i bilden.
 
Läs mer Go to top

Topics: IT-support, Helpdesk

Rolig Helpdesk video

Posted by Markus Arvidsson

2015-sep-23 10:00:00

Rolig helpdesk video med Derek Melber (Microsoft MVP).  Du måste se den, kanske känner du igen dig :-)

 

 

Läs mer Go to top

Topics: IT-support, Helpdesk

Dela gärna!
    

Inuitbloggen

Tips och råd om hur du lyckas i din roll inom IT med fokus på verksamhetsnytta, nöjdare användare, kostnadseffektivitet, säkerhet och trender.

Prenumerera via e-post

Ladda ned vår kundtidning

Senaste inlägg

Gå till Teknikbloggen

Senaste på Teknikbloggen