Inuitbloggen

Mindre teknik – mer verksamhetsnytta

ManageEngine får topplacering i Capterras lista över programvaror för IT asset management

Upplagd av

2017-aug-17 09:33:33

Capterra_blog_banner.jpg

ManageEngine placerar sig på andra plats i Capterras topplista över de 20 populäraste IT asset management (ITAM) produkterna på marknaden. ManageEngine tillhandahåller ITIL-baserad asset management som en modul i deras lösning för IT service management (ITSM), ServiceDesk Plus, och även i dess separata programvara för asset management, AssetExplorer.

Capterra, ett dotterbolag till analytikerföretaget Gartner, är en tjänst som hjälper företag att hitta rätt programvara i olika kategorier. Deras rapport över de 20 populäraste IT asset management leverantörerna på marknaden baseras på storleken på användarbasen och dess närvaro i sociala medier. ManageEngine rankades som nummer två med en 2 miljoner stor användarbas.

Se hela ITAM-topplistan

"Capterras rapport rankar de 20 mest populära programvarorna för IT asset management på marknaden", säger Rachel Wille från Capterra. "För att bestämma populariteten analyser vårt team totalt antal användare, totalt antal kunder och social närvaro i en viktad formel. ManageEngine hade den näst största användarbasen med mer än 2 miljoner användare som gjorde att de rankades som nummer två."

”Det är roligt att se att ServiceDesk Plus återigen utmärker sig! Det tyder på att lösningen ligger långt fram i utvecklingen med en bred användarbas både internationellt och i Sverige”, säger Erik Tjärnqvist, Produktchef för ManageEngine på Inuit.

ManageEngine IT Asset Management

ManageEngines branschledande ITAM-lösningar hjälper organisationer att hantera hela livscykeln för IT-hårdvara och mjukvarutillgångar, allt från inköp till kassering.

Med AssetExplorer och ServiceDesk Plus kan integrerad asset management hjälpa IT-team spåra mjukvaruanvändningsmönster och slå ihop licenser, säkerställa överensstämmelse och revisionsberedskap. Båda produkternas inbyggda konfigurationshanteringsdatabaser (CMDB) arbetar i skärningspunkten för IT asset management och IT service management genom att hjälpa IT att visualisera relationerna mellan tillgångar och minska effekterna av planerade förändringar på deras IT-infrastruktur.

Om Capterra

Capterra är världens mest omfattande kostnadsfria webbtjänst för att hjälpa dig att hitta och jämföra programvaror för din organisation. Mer än 3 miljoner organisationer använder Capterra varje månad för att söka efter de bästa lösningarna. Som en del av Gartner Digital Market nätverk kombinerar Capterra över 200 000 användarrecensioner av mer än 30 000 mjukvaruföretag för att hjälpa dig att hitta rätt programvara snabbt så att ditt företag kan fungera mer effektivt.

Om ServiceDesk Plus

ServiceDesk Plus är en webbaserad helpdesk-produkt med ITIL-stöd för alla typer av organisationer. Med avancerade ITSM-funktioner i kombination med användarvänlighet hjälper ServiceDesk Plus support-team att leverera service i världsklass med minskade kostnader. Mer än 100 000 organisationer runtom i världen använder ServiceDesk Plus för sin helpdesk.
Mer om ServiceDesk Plus

Läs om hur ServiceDesk Plus effektiviserar  helpdesken för vår kunder

Skrivet av Markus Arvidsson


Marknadsansvarig på Inuit. Jag brinner för teknik som genererar verksamhetsnytta. Jag delar med mig av intressanta artiklar och nyheter samt mina egna reflektioner.

Hitta Markus Arvidsson på:

Kategori: ManageEngine, Helpdesk, Nyheter

Dela gärna!
    

Inuitbloggen

Tips och råd om hur du lyckas i din roll inom IT med fokus på verksamhetsnytta, nöjdare användare, kostnadseffektivitet, säkerhet och trender.

Prenumerera via e-post

Ladda ned vår kundtidning

Senaste inlägg

Gå till Teknikbloggen

Senaste på Teknikbloggen